STRESS

– en sund respons i en galen värld

Välkommen till en föreläsningskväll om stress, högkänslighet
och matens påverkan på vår mentala hälsa

Det blir en spännande kväll som ger en ökad kunskap om stress och återhämtning, en ökad medvetenhet om den egna stressen samt ger verktyg för en mer stressfri vardag. Kvällen är uppdelad i tre delar:

Caroline Svensson är läraren som efter många prövningar drabbades av en djup utmattning, skolade om sig till stresspedagog och fick kroppen som chef. I den här föreläsningen pratar hon om vad det är som gör att så många mår dåligt av stress idag, ger tips på strategier för att minska stressen samt hur du kan öka välmåendet i livet som helhet.

Josefine Henriksson är högkänslighetsterapeut och föreläser om högkänslighet och överstimulering. Josefine berättar grundläggande fakta om personlighetsdraget högkänslighet och varför högkänsliga personer lättare drabbas av stress/överstimulering och utmattning. Hon ger också konkreta förslag på strategier för att förebygga och hantera stress/överstimulering.

Susanne Törnqvist är friskvårdsterapeut och föreläser om den dolda påverkan maten kan ha på vår biokemi, signalsubstanser som serotonin och betaendorfiner samt hur maten kan stressa kroppen. Hon beskriver hur sötsug och beroende uppstår, hur det kommer sig att vi äter upp hela påsen fast vi bara hade tänkt ta en bit, och hur vi kan äta för att stötta biokemin och minska stressnivåer.

Var: Stadsbiblioteket i Halmstad, Klarasalen
När: 190603, kl. 16:00-19:45
Pris: 295 kr eller 250 kr om du är medlem i SFH*
Anmälan: Anmälan sker genom betalning via swish 123 245 9246 eller bg 5780-5343 senast 190527, märk betalningen med ”STRESS”, eller "HSP STRESS" om du är medlem i SFH, samt skicka ett sms till 0709 719719 eller ett mail till info@susannetornqvist.se för att få en betalningsbekräftelse på bokningen.

Har du inte möjlighet att vara med på alla föreläsningar går det bra att delta på en eller två av föreläsningarna, dock är priset detsamma oavsett.

Del 1 om stress är kl. 16-17:10,

Del 2 om högkänslighet 17:25-18:25

Del 3 om kostens påverkan 18:40-19:45

(tiderna är ungefärliga och dörrarna kommer att vara öppna mellan föreläsningarna).

* SFH är ej arrangör för denna föreläsning, men har ett samarbete med arrangören. För frågor om föreläsningen, kontakta info@susannetornqvist.se