ONLINE: Föreläsning om utmattning

Om utmattning

Inspirationsföreläsning med Gunilla Rombo - ONLINE

OBS! NYTT DATUM ÄR TISDAG 14 MAJ

På begäran är vi glada att presentera en ny föreläsning på temat utmattning.

Föreläsare är Gunilla Rombo, författare till den i vårt tycke underbara boken Kraftvärk. Vi är glada att hon tackade ja till vår förfrågan om att föreläsa i samarbete med oss.

Den här kvällen kommer Gunilla berätta om boken Kraftvärks tillblivelse och lyfter fram några ämnen ur den. Hon kommer också att visa exempel på illustrationer, dikter och ordbilder i boken.

Denna bilderblädderbok är skriven till dig som är på väg mot – eller befinner dig i – den berömda väggen, utmattning. I texter, dikter, ordbilder, aforismer och teckningar synliggör författaren sådant som ofta bara känns och upplevs inom oss osynligt. Även om ämnet är svårt framställer hon det med glimten i ögat.

Boken kan också öka andras förståelse för hur det kan vara där inne i väggen. Både för de närstående och för de som inom omvårdnad och handläggning, på vårdmottagningar och myndigheter, arbetar med drabbade.

OBS! Detta är inte en föreläsning för att göra reklam för boken, mer ett sätt för Gunilla att dela med sig av sin resa kring utmattning och kanske skapa inspiration och igenkänning för dig som lyssnar.

Om föreläsaren
"2012 drabbades jag av utmattningssyndrom efter en extra intensiv och pressad period i mitt arbete som arkitekt. Till en början kunde jag inte alls acceptera diagnosen och kämpade envist på i något som blev en slags inbromsningssträcka.

Slutet på den var en 100 % sjukskrivning i ett ”famlande” tillstånd där jag undrade vart Jag tagit vägen - förstod inte alls vad som hänt mig. Genom livet har jag skrivit - och fortsätter att skriva - när behovet ”pockar på”. Det kan röra sig om att försöka formulera/klarlägga någon händelse, känsla, tanke …

Detta resulterar i en text, en dikt och/eller en tecknad bild.

Efter en tid i den 100 procentiga orkeslösheten och tomheten - på alla plan - började så småningom det där ”pockandet” ge sig tillkänna. Under flera års tid skrev och tecknade jag till och från i perioder. Detta blev en del i min läkeprocess. Efter ett tag började jag tänka att mina ord och bilder kanske också skulle kunna vara till nytta och glädje för andra.

En jätteläskig tanke dök upp: Jag kanske … ska ge ut en bok!?

Så blev det."

Välkommen!

Tisdag 14 april kl. 18:30-ca 20:00. Föreläsningen inkluderar en kort paus och en frågestund på slutet.

Antalet platser är begränsat, pga Zoom-licens. Anmäl dig senast måndag 13/4 kl 20.00. Efteranmälningar tas emot i mån av tid och plats till info@hspforeningen.se, dock allra senast kl 17.00 samma dag.

Föreläsningen spelas in, har du inte möjlighet att vara med "live" kan du se inspelningen i efterhand. Det kommer ett mejl inom en vecka. Du kan se föreläsningen i en vecka efter det.

Fram till tre dagar innan föreläsningen kan du avboka och få pengarna tillbaka. Du kan avboka via din profil eller genom att mejla info@hspforeningen.se

Föreläsningen är online, via Zoom.

Zoom länk skickas ut senast dagen innan föreläsningen till alla anmälda. Kontrollera mappen skräppost eller kampanjer om vårt mejl inte finns i din inkorg. Lägg gärna till oss i din kontaktlista.

Föreläsningen kostar 180 kr för dig som är betalande medlem och 360 kr för övriga.

Är du inte medlem kan du bli det i samband med bokningen. Är du med på två föreläsningar under året har du tjänat in medlemsavgiften.

Du behöver ett konto för att kunna göra en bokning, antingen ett medlems- eller kostnadsfritt deltagarkonto. Mer info längre ner på sidan.

PRAKTISKT OM FÖRELÄSNINGEN OCH INSPELNINGEN

Du kan ställa frågor när som helst under föreläsningen i chatten, som sedan besvaras i mån av tid i frågestunden på slutet. Frågor besvaras anonymt. Du kommer att kunna chatta med representanter från Sfh, men inte övriga deltagare.

Din mikrofon kommer vara avstängd under hela föreläsningen. Du väljer själv om du vill ha din kamera på eller av. Du som deltagare kommer INTE att synas på inspelningen, bara den som pratar/hörs.

Varmt välkommen

Sveriges förening om högkänslighet

• Tisdag 14/5 kl 18:30-20:00
Aktivitet startar  tis 14 maj 2024 (v. 20)