Skönlitteratur

På den här sidan hittar du skönlitterära och personliga berättelser på svenska om högkänslighet. Här finns även biografier eller berättelser om närliggande teman, samt berättelser eller poesi skrivna av medlemmar i föreningen.

Till sidan för facklitteratur

ALLT DET VACKRA JAG HAR I MIN HJÄRNA: det rika inre livet i en högkänslig mans grånande skalle / av Eddie Persson

Handikapp eller superkraft? Att vid 57-års ålder komma till insikten att man är högkänslig kan vara omvälvande. Alla dessa år författaren gått och tyckt han varit udda och inte riktigt passat in. När han förstår att han inte varit en udda kuf utan bara underbart annorlunda är det som det riktiga livet börjar. Boken vänder sig till pojkar och män som tror sig vara högkänsliga, och dem som har högkänsliga män i sin närhet.

Utgiven av BoD 2022-06-02. Häftad. ISBN 9789180078030.
Finns hos de flesta internetbokhandlare. Boken kan också beställas signerad från författaren till ett något rabatterat pris, via kapellet(at)yahoo.se

SORGMANTELN / av Charlotta Lagerberg-Thunes

Det här är den tredje boken i serien om högkänsliga Lo som plågas av narcissistiska relationer och utsätts för emotionellt våld. Bristen på tillhörighet från den egna familjen är kanske ett av det farligaste sår vi kan drabbas av. Boken handlar om att följa sina drömmar, skydda sig mot dem som man borde få älska och vara nära, och om att lösa upp sitt skamtrassel så att livet blir meningsfullt, hanterbart och begripligt igen.

Utgiven av Lottas text och skrift förlag. Inbunden. ISBN 9789163946691.
Finns hos de flesta internetbokhandlare. Signerat ex: www.charlottalagerbergthunes.se

LEA LEJONTÄMJARE PÅ BADHUSET / av Lotte Lannerberth

Idag blir det spännande. Och lite läskigt. Lea ska till simhallen utan puffar. Som tur är ska Elliot med. Han har både badring och puffar. När det bildas en ström i vattnet befinner sig Lea och Elliot plötsligt på Nilen. Där finns det krokodiler, fallande träd och tandlösa pirater som jagar dem. Den här boken handlar om leken som växer fram mellan fantasi och verklighet. Syftet med boken är att barn ska få möjlighet att känna igen sig själva och andra.

Utgiven av Kikkuli. Inbunden. ISBN 9789188195593.

HAJ-JENNY / av Lisa Lundmark & Charlotte Ramel

Jenny går i andra klass och älskar att läsa, mest tycker hon om att läsa om hajar. Magistern vill att alla barn ska vara bläckfiskar som räcker upp alla sina åtta armar på en gång. Han förstår inte att det finns hajar också. Hajar är tysta, de säger ingenting. De simmar runt och gör vad de vill. Ingen bråkar med dem. Med humor och värme gestaltar debutanten Lisa Lundmark olika sorters ensamhet; den självvalda och den på tvingade och vad de gör med oss människor.

Utgiven av Natur Kultur Allmänlitteratur. Inbunden illustrerad. ISBN 9789127149748.

FÄNRIKSHJÄRTA: EN BOK OM ATT VARA HÖGKÄNSLIG / av Malin Roca Ahlgren

Saga är 12 år. Hennes pappa tycker inte att hon ska grubbla så mycket, inte gråta så mycket och bli lite tuffare. Men Saga är som hon är. Hon är högkänslig, hon tänker mycket och tycker själv att hon kan se och förstå det osagda. Och hennes farmor säger att det finns fler som hon. Den här boken handlar om att gå i skolan och vara en av de känsliga eleverna. Om att högkänslig inte är samma sak som överkänslig. Boken är tänkt som ett stöd till högkänsliga barn (9-12 år), deras familjer samt till skolpersonal.

Utgiven av Kikkuli förlag. Inbunden illustrerad. ISBN 9789188933287.
Finns hos de flesta internetbokhandlare.

VID FOTEN AV TIBIDABO TILL VYSEHRAD: PÅ RESA I EN INTROVERT HÖGKÄNSLIG MANS SJÄL / av Jonas Juura

En personlig och djupgående skildring av hur det kan vara att leva som högkänslig och framför allt om hur den typiskt högkänsliga aspekten "ett rikt inre liv" kan te sig ur en introvert mans perspektiv. Huvudpersonen är en högkänslig man som är på resa och skriver på ett eget bokmanus. Han reflekterar  bland annat över sina relationer, självkännedom, personlighetstyper, andlighet, könsroller och mäns tillkortakommanden.

Utgiven av BoD. Häftad, 194 sidor. ISBN 9789177853121.

LEA LEJONTÄMJARE PÅ PRINSESSKALAS / av Lotte Lannerberth och Johanna Rehn

I den här boken agerar Lea typiskt högkänsligt. Hon är bjuden på prinsesskalas och känner sig inte bekväm med att klä ut sig till prinsessa. Att komma sist och lämna över sitt paket, när alla andra redan sitter i en ring på golvet, känns också knepigt. Och hon är inte heller bekväm med att dansa på kommando. "Stopp-och-kolla-systemet, som gör att högkänsliga barn är lite avvaktande i nya situationer, går alltså igång flera gånger under kalaset. Boken handlar också om hur lek växer fram mellan fantasi och verklighet.

Utgiven av Kikkuli förlag. Inbunden illustrerad, 28 sidor. ISBN 9789188195265.
Finns hos de flesta internetbokhandlare, finns även som e-bok.

SE MIG! ÄLSKA MIG! / av Monica Ernmann

Författaren växte upp med två traumatiserade föräldrar och fick tidigt lära sig att lyssna in dem, anpassa sig och åsidosätta sina egna tankar, känslor och behov. I boken berättar hon om sitt liv och om hur pusselbitarna föll på plats när hon vid 67 års ålder kom i kontakt med begreppet högkänslighet. Vår medfödda personlighet gör oss högkänsliga extra sårbara och utsatta för personer med brist på empati och som också bär på känslor av otillräcklighet vilka resulterar i självhävdelse, omnipotens och överskattad betydelse av sin egen person.

Utgiven av Vulkan. Inbunden, 308 sidor. ISBN 9789188915467.

UR EN KÄNSLOMÄNNISKAS PERSPEKTIV / av Jennie Karlsson

Boken är en kort, självutlämnande skildring i form av längre dikter om vad det kan innebära att vara känslomänniska.
Från boken:
"Leenden sprids, skratt delas
Tårar torkas omsorgsfullt bort från en kind och försvinner
Vissa broar byggs medan andra bränns
För nu kommer de med sina ryggsäckar igen
Du vänder dig om, för du vet en sak för säkert
Deras ryggsäckar är inte ditt ansvar"

Utgiven som e-bok av Type and Tell. ISBN 9789177397533.
Finns hos de flesta internetbokhandlare som säljer e-böcker.

SÅRBAR MAN / av Thomas Anderson

Genom att riva muren och tillåta sig att vara sårbar kunde Thomas Anderson övervinna gamla rädslor och tankar som hindrat honom från att leva fullt ut. I den här boken delar Thomas naket med sig av sin dagbok från tre omvälvande år. Det är en öppen och personlig resa där vi får ta del av hans innersta känslor, från de mörka tankarna och hopplösheten till styrkan han finner inom sig. Dagboken varvas med reflektioner utifrån de insikter han har idag.

Utgiven av Trignite. Inbunden, 216 sidor. ISBN 9789151909349.

ATT ADOPTERA EN GUBBE: i huvudet på en högkänslig prick / av Paula Barte

Kan någon trycka på stopp-knappen? Få hjärnan att slappna av, ta en break, ta en Kitkat. Att vara högkänslig i en värld full av intryck är tufft, minst sagt. Att vara högkänslig, konflikträdd, neurotisk och dålig på att fånga dagen, i en värld full av intryck kan ibland te sig nästintill omöjlig. Kanske om jag bara köper några kylskåpsmagneter med inspirerande livsråd eller tittar på lite fler solnedgångar. Eller om jag slutar grubbla och vara så förbaskat cynisk hela tiden.

Utgiven av Kikkuli Förlag. Häftad, 244 sidor. ISBN 9789188933201.

FJÄRILSDRÖMMAR / av Charlotta Lagerberg Thunes

Det här är den andra boken i serien om Lo och fortsättningen på Orkidébarnet. Fjärilsdrömmar handlar om livets sårbarhet, högkänslighet, utmattningssyndrom, sjukdomsförlust, upprepningstvång och sorg, men också om att våga gå sin egen väg och finna sin egen glänta, Om att ha mod att vara kreativ och finna sin egen kraft och våga gestalta det man vill att andra ska se och upptäcka hos en själv.

Utgiven av Lottas text och skrift. Inbunden, 136 sidor. ISBN: 9789188271068. Finns att köpa hos de flesta internetbokhandlare.

DEN SOMMAREN / av Andrea Kontros

Känslosamma Christina träffar Magnus och blir mer och mer förälskad i honom. Men när hon märker att Magnus börjar dra sig undan kommer hennes sårbarhet fram. Christina dras in i det tragiska händelseförloppet som får oanade följder. Författaren Andrea Kontros är själv högkänslig. Hon är medlem i Sveriges Författarförbund, Författarcentrum Syd och även i SFH.

Utgiven av Andrea Kontros. Pocket, 211 sidor. ISBN: 978919852205.
Kanbeställas från författarens hemsida andreakontros.se där det även finns bokutdrag.

MOLN AV DRÖMMAR / av Andrea Kontros

I denna diktsamling har författaren samlat dikter om kärlek, längtan, saknad och sorg. Här finns även dikter om funderingar kring livet. Diktsamlingen avslutas med en saga i versform.

Utgiven av Andrea Kontros. Hård pärm, 76 sidor. ISBN: 9789198522112.

SOM EN PARKBÄNK FÖR SJÄLEN / av Bo Davidsson

Detta är en personligt skriven bok från en vanlig människa till en annan. Det är en resa genom många livserfarenheter ur en högkänslig människas perspektiv. Ett kapitel ”Tunn hud” handlar specifikt om högkänslighet. Boken har många bilder som kan ses som visuella (led)trådar som knyter ihop avsnitten.

Utgiven av Öppna Horisonter förlag, ISBN 978919787440 (häftad 200 sid). Finns hos Öppna Horisonter förlag.

SCENER UR HJÄRTAT / av Malena Ernman

Den här historien handlar om mig och min familj och den kris som drabbade oss. Men det är framförallt en berättelse om krisen som omger oss alla. Kanske handlar den om utbrända människor på en utbränd planet där väder, vind och vardag ökar i styrka för varje dag. Att hålla ihop som människor och att hitta hållbarhet, det är hjärtat i denna bok. /Malena Ernman

Utgiven av bokförlaget Polaris. ISBN 9789177951117. Finns hos internetbokhandlarna och i de flesta bokaffärer.

HÖGSENSITIVA BERÄTTAR / av Pia Rockström

Journalisten, och Sfh-medlemmen Pia Rockström har intervjuat 22 högkänsliga män och kvinnor och låter dem här framträda i ord och bild. I boken berättar de bland annat om hur de har kunnat använda sin sensitivitet för att berika sitt eget och andras liv. En bok som fördjupar kunskapen om högkänslighet och inspirerar högsensitiva att känna stolthet över vem de är.

Utgiven av Förlagshuset Siljans Måsar 2017, 160 sidor. Finns att köpa hos internetbokhandlarna.

ORKIDÉBARNET: om högkänsliga Lo / av Charlotta Lagerberg-Thunes

Lo är ett högkänsligt barn. Hennes talang att känna av stämningar är lika finstämd som en musiker som spelar på sitt instrument. Hon tolkar miner, gester, röstlägen och dolda konflikter. Allt registreras och läggs på lager. Något att bearbeta under många år som vuxen. Lovisa växer upp i en dysfunktionell familj och lär sig tidigt att ta ansvar för alla andras känslor samtidigt som de egna känslorna stängs inne och blir till en varböld som ömmar. Uppföljaren  till boken heter Fjärilsdrömmar.

Utgiven av Kloster Förlag 2017, 192 sidor. Finns att köpa hos de flesta internetbokhandlare.

NÄR LIVET BRINNER / av Ulric Jansson

Boken berättar om en människa som lyckades bli frisk på betydligt kortare tid än det tog att bli sjuk. Den vill återupprätta tron på din egen inneboende och läkande kraft, som alltid är närvarande, men kanske inte tillräckligt aktiv. Om det är du som är trött, sjuk , ledsen eller sårad, är det självklart också du som måste blir pigg, frisk, glad och lycklig. Börja med att tänka tanken. Boken är tänkt att användas som en verktygslåda, full av hjälpmedel för ditt fortsatta arbete.

Utgiven av Siljans Måsar Förlag, ISBN: 9789186799878 (kartonnage, 192 sidor) ● Finns hos välsorterade bokhandlare och hos internetbokhandlarna ● Läs utdrag ut boken

OM DETTA TALAR MAN ENDAST MED KANINER / av Anna Höglund

Anna Höglund är en av Sveriges mest nyskapande illustratörer. I den här boken utforskar hon en högkänslig kanins tankar och liv. En poetisk bok där Anna Höglund kombinerar kollageteknik, fotografi och måleri för att skildra känslan av att vara annorlunda, men samtidigt sträva efter större gemenskap. Boken vänder sig till ungdomar och vuxna.  Nominerades till Augustpriset 2013.

Utgiven av Lilla Piratförlaget, ISBN: 9789187027499 (inbunden, 56 sidor) ● Finns hos välsorterade bokhandlare och hos internetbokhandlarna

DINA BREV LÄGGER JAG UNDER MADRASSEN / av Astrid Lindgren & Sara Schwardt

Under några år i början av 1970-talet brevväxlade Astrid, född 1907, intensivt med Sara, född 1958. Att det i ålder skiljde drygt femtio år bekom ingen av dem. Det var två "besläktade själar" som utbytte tankar om livet, kärleken och hur svårt det är att vara människa. Med åren blev det längre mellan breven, men kontakten upphörde inte helt förrän efter Astrid Lindgrens död 2002. Sammanlagt består samlingen av mer än åttio brev.

Utgiven av Salikon förlag, ISBN: 9789197963848 (inbunden, 208 sidor) ● Finns hos välsorterade bokhandlare och hos internetbokhandlarna