Presentation Corona-samtalsträff

• 22 sep 2020
  • corona, hsp, presentation

I slutet av maj 2020 hade vi en samtalsträff online där vi hade möjlighet att dela erfarenheter och reflektioner kring hur vi kan hantera den rådande samhällssituationen.

Baserat på bland annat frågor som inkommit till föreningen diskuterade vi olika ämnen relaterat till högkänslighet i coronatider. Martina Hårdstål, styrelseledamot i SFH höll en kort introduktion, därefter delades vi in i mindre samtalsgrupper.

Frågorna vi diskuterade var:

1. Vad känner du för coronasituationen?
2. Hur påverkar situationen dig och ditt liv?
3. Hur skulle du önska att det var?
4. Vad kan du själv göra för att må bra?

För dig som inte var mer kan du kika på presentationen från träffen här. Den ger såklart inte lika mycket som att ha varit med på träffen, men det finns några tips för att kunna må bättre som högkänslig.

Observera att träffen var avsedd för informella samtal där vi var varandras lärare. Om du önskar professionell hjälp, se vår sida Tjänster där du hittar annonser från psykologer och terapeuter med särskild kunskap om högkänslighet. Se även den svenska webbplatsen Uppdrag Psykisk Hälsa där det finns samlad information, råd och tips kring psykisk hälsa i kristider, i samband med covid-19. Här finns råd och länkar anpassade för olika målgrupper och behov.

Hanterar högkänsliga kriser annorlunda?

Högkänsliga har närmare till ångest än andra, säger Elaine Aron i en artikel i Psychology Today. Även i normala tider. Det är en del av vår överlevnadsstrategi att vara extra observanta på både möjligheter och faror och ta god tid på oss att fatta beslut innan vi agerar. Därför är det mycket möjligt att vi faktiskt är extra bra rustade för att hantera den här sortens kriser. Läs artikeln (på engelska)

Med varma hälsningar

SFH:s styrelse